We zijn ervan overtuigd dat veel ziektes kunnen voorkomen worden met een gezonde levensstijl en een gelukkig leven. We willen graag helpen deze weg te bereiken door te praten, met medicatie, met supplementen en fytotherapie, met advies voor het dagelijkse leven en tips voor een verzorgd en mooi uiterlijk.

Stress is een gegeven van onze tijd. Meer dan ¾ van de bezoeken aan de dokter zijn gerelateerd aan stress. Vandaar het belang van preventie en het leren omgaan met negatieve stress.

Gevolgen van stress

De onmiddellijke kenmerken zijn bekend: lusteloosheid, hartkloppingen, hoge bloeddruk, gespannen spieren, zenuwtrekjes, maagzuur, diarree, verstopping, droge mond, klamme handen en voeten, huidproblemen en jeuk, nervositeit, vaak plassen, verminderd libido, veranderingen in eetlust, slaapproblemen, gestimuleerd alcohol-, geneesmiddelen- en drugsgebruik, geïrriteerdheid, angst, somberheid, piekeren, twijfelen, afwezige gedachten, hulpeloosheid, verlies van gevoel voor humor.

Stress is een trigger voor belangrijke ziekten en soms is dit tegelijk een oorzaak en komt men al heel snel in een vicieuze circel terecht.

  • Angst

    Overmatige stress kan leiden tot angststoornissen door de aantasting van de hippocampus, door de verhoogde cortisolproductie en ook door de overmatige uitbreiding van de vertakkingen van hersencellen.

  • Depressie

    Ook bij depressie geldt bij een overmatige stress een te langdurige cortisolproductie en dus een ontregeling van de neurotransmitters dopamine en serotonine. Dit geeft stemmingswisselingen en een ontregeld denkvermogen.

  • Geheugenverlies

    Bij een te langdurige ervaring van stress worden de hersendelen, betrokken bij het geheugen, overspoeld door te hoge dosissen cortisol. Daardoor kunnen deze hersendelen beschadigd geraken of krimpen. Dit geeft vanzelfsprekend geheugenproblemen.

  • Hart en Bloedvaten

    Stress is samen met roken, overgewicht en te weinig lichaamsbeweging de belangrijkste factor voor hart- en vaatziekten, de hoofddoodsoorzaak in onze westerse maatschappij.

  • Diabetes

    Het hormoon insuline zorgt voor de opname van suiker uit het bloed naar onze organen en spieren. Gaat er iets mis met de aanmaak van insuline, blijft glucose in ons bloed aanwezig, met talrijke en ernstige gevolgen: blindheid, pijnen, moeilijk genezende wonden, nierproblemen enz. Worden de niveaus van adrenaline en cortisol te hoog, dan wordt de werking van insuline onderdrukt omdat lichaamscellen ongevoelig worden voor insuline.

  • Obesitas

    Als glucose niet goed meer wordt opgenomen in onze organen en spieren, stapelt het zich op onder de vorm van lichaamsvet. Dit situeert zich vooral in de buikzone.

  • Immuunsysteem

    Logischerwijze zouden stress en het immuunsysteem hand in hand moeten gaan, omdat ze ons beide beschermen tegen gevaar. Bij de natuurlijke, acute werking van stress is dit ook zo: cortisol helpt de immuuncellen om sneller hun werk te doen. Maar cortisol kan dit niet lang volhouden en als de productie van cortisol te lang te hoog blijft, gaat deze juist de immuuncellen afremmen. Dit gebeurt dus bij chronische stress. Zo komt het dat het lichaam bij chronische stress een hogere vatbaarheid heeft voor allerlei ziekten.

  • Spieren

    De meest voorkomende pijnen ten gevolge van spierspanning zijn kaakpijn, hoofdpijn, pijn op de borst en rugpijn.

  • Spijsvertering

    Stress heeft een invloed op de zuurafscheiding in onze maag en de peristaltiek van onze darmspieren.

Bescherming tegen stress

Voeding en Supplementen

Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar.

Een gezond ontbijt

  • Groene smoothie (een sapje van fruit gemengd en gemixt met groene groenten zoals sla of spinazie)
  • Havermoutpap met notenmelk, fruit en/of zwarte chocolade
  • Noten en zaden
  • Vervang suiker door gezondere alternatieven zoals stevia of kokosbloesemsuiker; deze zijn ook te koop in de apotheek
  • Vervang bloem door amandelbloem of kokosbloem
  • Vervang wit brood door zuurdesembrood of roggebrood

Lunch en avondmaal
In het Westen dienen we vaak eten op als een ‘drie-eenheid’: groente, zetmeelproducten (aardappel,en, rijst of pasta) en vlees of vis. Vervang deze zetmeelpoducten door paddenstoelen, peulvruchten, quinoa of extra groenten bv. in een soep. Vervang boter door olijfolie. Beperk de inname van (rood) vlees. Gezonde kruiden zijn kurkuma, basilicum, knoflook, kaneel, peterselie,…

Slimme voedingssupplementen hebben een invloed op drie zaken.

  • Ze spelen in op het metabolisme, zoals magnesium, vitamine B en jodium.
  • Ze activeren het lichaamseigen antioxidantensysteem, zoals selenium.
  • Ze vullen veelvoorkomende suboptimale tekorten aan, zoals vitamine D.

Een multivitaminecomplex kan, om zich van de meeste vitamines en mineralen te voorzien.

Welzijn

Het is goed jezelf te kennen en in een volgende stap jezelf te aanvaarden. Denk na over wat je graag zou realiseren in het leven en op weg naar die droom kan je je talenten ontplooien.

Optimisme

Positief denken is de boodschap! Probeer problemen aan te pakken van zodra ze zich voordoen. Als die te lang aanslepen heb je meer kans op doemdenken of blijven twijfelen. In communicatie met de ander is een assertieve aanpak de beste. Communiceren met respect voor de ander en een gezond zelfvertrouwen geeft veel voldoening.

Assertiviteit is iets dat je kan leren. Probeer ook flexibel te denken. Meeste dingen zijn niet zwart-wit. Je kan best openheid en verdraagzaamheid creëren in plaats van vijandigheid.

Sociale steun

Hoe intiemer de relatie, hoe meer steun dat men er in kan vinden. Hou oprecht goed contact met je partner, familie of vrienden.

Beweging

Beweging stimuleert de spijsvertering en de bloedsomloop. Zo komen stoffen in ons lichaam snel op de plaatsen waar ze horen. Fanatiek sporten is niet nodig. Het moet leuk blijven. Elke dag minimum een half uur extra lichaamsbeweging volstaat. Dit moet niet per se in een fitnessruimte zijn. Kijk naar wat de natuur van pracht en praal te bieden heeft.

Je kan met de fiets naar het werk, wandelen, in de tuin werken, allemaal ‘sporten’ waar je niet bij nadenkt. Aangenaam in Herzele is het pad met schors en de fitnesstoestellen aan de burcht.

Ontspanning

Men denkt al vlug aan yoga, wellness… maar eigenlijk is slaap het allerbelangrijkste. Ons lichaam heeft slaap nodig om elke dag opnieuw weer te herstellen, paraat voor de volgende dag. In de apotheek kunnen we advies geven.